The effect of narrative discourse intervention based on the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program on discourse production and reading comprehension abilities in children with autism spectrum disorders in elementary schools
Red color represents old content. It may be empty showing addition in the new version.
Green color represents new content. It may be empty showing deletion in the new version.
Inline
Side by side
Added new contents,
deleted old contents,contents that are not changed.
New table contents
New table contents
Old table contents
Old table contents
Unchanged contents
Unchanged contents
Added new contents, contents that are not changed.
Deleted old contents, contents that are not changed.
Old table contents
Old table contents
Unchanged contents
Unchanged contents
New table contents
New table contents
Unchanged contents
Unchanged contents
Protocol summary
This study is a two-blind clinical trial with parallel group. 30 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks.
This study is a two-blind clinical trial with parallel group. 24 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks.
This study is a two-blind clinical trial with parallel group. 3024 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks.
این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور با گروه های موازی است. 30 کودک مبتلا به اوتیسم از طریق بلوک های تصادفی در یکی از دو گروه درمانی قرار می گیرند.
این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور با گروه های موازی است. 24 کودک مبتلا به اوتیسم از طریق بلوک های تصادفی در یکی از دو گروه درمانی قرار می گیرند.
این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور با گروه های موازی است. 3024 کودک مبتلا به اوتیسم از طریق بلوک های تصادفی در یکی از دو گروه درمانی قرار می گیرند.
در این مطالعه 30 کودک مبتلا به اوتیسم به صورت تصادفی در 2 گروه قرار می گیرند. گروه اول برنامه ی مداخله ی SKILL و گروه دوم برنامه ی گفتاردرمانی مرسوم را دریافت می کند. مداخله در مراکز و درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می شود. مداخله به صورت انفرادی، 3 جلسه در هر هفته، به مدت دو ماه ارائه می شود. سپس توانایی کودکان در تولید گفتار روایتی و درک خواندن قبل و بعد از درمان مورد ارزیابی قرار می گیرید و اثر بخشی برنامه ی SKILL در مقایسه با گفتاردرمانی مرسوم بررسی می شود. در این مطالعه ارزیاب ها نسبت به گروه بندی کودکان، اطلاعات شخصی کودکان، نوع مداخله و زمان مداخله نااگاه هستند همچنین شرکت کننده ها و والدین آنها از مداخله ای که به گروه ها ارائه می شود نااگاه هستند.
در این مطالعه 24 کودک مبتلا به اوتیسم به صورت تصادفی در 2 گروه قرار می گیرند. گروه اول برنامه ی مداخله ی SKILL و گروه دوم برنامه ی گفتاردرمانی مرسوم را دریافت می کند. مداخله در مراکز و درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می شود. مداخله به صورت انفرادی، 3 جلسه در هر هفته، به مدت دو ماه ارائه می شود. سپس توانایی کودکان در تولید گفتار روایتی و درک خواندن قبل و بعد از درمان مورد ارزیابی قرار می گیرید و اثر بخشی برنامه ی SKILL در مقایسه با گفتاردرمانی مرسوم بررسی می شود. در این مطالعه ارزیاب ها نسبت به گروه بندی کودکان، اطلاعات شخصی کودکان، نوع مداخله و زمان مداخله نااگاه هستند همچنین شرکت کننده ها و والدین آنها از مداخله ای که به گروه ها ارائه می شود نااگاه هستند.
در این مطالعه 3024 کودک مبتلا به اوتیسم به صورت تصادفی در 2 گروه قرار می گیرند. گروه اول برنامه ی مداخله ی SKILL و گروه دوم برنامه ی گفتاردرمانی مرسوم را دریافت می کند. مداخله در مراکز و درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می شود. مداخله به صورت انفرادی، 3 جلسه در هر هفته، به مدت دو ماه ارائه می شود. سپس توانایی کودکان در تولید گفتار روایتی و درک خواندن قبل و بعد از درمان مورد ارزیابی قرار می گیرید و اثر بخشی برنامه ی SKILL در مقایسه با گفتاردرمانی مرسوم بررسی می شود. در این مطالعه ارزیاب ها نسبت به گروه بندی کودکان، اطلاعات شخصی کودکان، نوع مداخله و زمان مداخله نااگاه هستند همچنین شرکت کننده ها و والدین آنها از مداخله ای که به گروه ها ارائه می شود نااگاه هستند.
General information
1
1
1
1
30
24
3024
empty
21
21
empty
2019-11-20, 1398/08/29
2019-11-20 00:00:00
empty
2022-07-05, 1401/04/14
2022-07-05 00:00:00
empty
2022-07-05, 1401/04/14
2022-07-05 00:00:00
empty
*** The surveys showed that 12-year-old children are studying in the sixth or seventh grade.
***Sampling began in 2019,due to the prevalence of the corona virus and the closure of rehabilitation centers and the lack of families cooperation to participate in the research, the issue was discussed with the supervisors and the statistics consultant, and according to the letter sent from the Ministry of health Affairs to the universities in order to reduce the sample size during the corona period, the sample size was calculated again. Taking into account the dropout, a sample size of 24 was obtained.Three subjects withdrew from the intervention. Finally significant results were obtained with 21 samples (10 samples in the intervention group and 11 samples in the control group).
***Sampling began in 2019, which coincided with the Corona pandemic. Due to the prevalence of the corona virus and the risk of infection, no one was willing to do the evaluations. For this reason, the method of blinding was changed.
*** The surveys showed that 12-year-old children are studying in the sixth or seventh grade. ***Sampling began in 2019,due to the prevalence of the corona virus and the closure of rehabilitation centers and the lack of families cooperation to participate in the research, the issue was discussed with the supervisors and the statistics consultant, and according to the letter sent from the Ministry of health Affairs to the universities in order to reduce the sample size during the corona period, the sample size was calculated again. Taking into account the dropout, a sample size of 24 was obtained.Three subjects withdrew from the intervention. Finally significant results were obtained with 21 samples (10 samples in the intervention group and 11 samples in the control group). ***Sampling began in 2019, which coincided with the Corona pandemic. Due to the prevalence of the corona virus and the risk of infection, no one was willing to do the evaluations. For this reason, the method of blinding was changed.
empty
*** بررسی های انجام شده نشان داد، کودکان 12 ساله در پایه ششم یا هفتم در حال تحصیل هستند.
*** نمونه گیری در سال 98 آغاز شد، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز توانبخشی و عدم همکاری خانواده ها جهت شرکت در پژوهش، موضوع با اساتید راهنما و مشاور آمار در میان گذاشته شد و طبق نامه ای که از وزارت خانه به دانشگاه ها جهت کاهش حجم نمونه در دوره شیوع کرونا ابلاغ شده بود، حجم نمونه مجدد محاسبه شد. با احتساب ریزش، حجم نمونه 24 بدست آمد. در روند نمونه گیری 3 آزمودنی از ادامه مداخله انصراف دادند. در نهایت نتایج معنادار با تعداد 21 نمونه (10 نمونه در گروه مداخله و 11 نمونه در گروه کنترل) بدست آمد.
*** نمونه گیری در سال 98 آغاز شد که مصادف با پاندمی کرونا بود. با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطر ابتلا هیچ فردی حاضر به انجام ارزیابی ها نشد. به همین دلیل نحوه ی کورسازی تغییر داده شد.
*** بررسی های انجام شده نشان داد، کودکان 12 ساله در پایه ششم یا هفتم در حال تحصیل هستند. *** نمونه گیری در سال 98 آغاز شد، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز توانبخشی و عدم همکاری خانواده ها جهت شرکت در پژوهش، موضوع با اساتید راهنما و مشاور آمار در میان گذاشته شد و طبق نامه ای که از وزارت خانه به دانشگاه ها جهت کاهش حجم نمونه در دوره شیوع کرونا ابلاغ شده بود، حجم نمونه مجدد محاسبه شد. با احتساب ریزش، حجم نمونه 24 بدست آمد. در روند نمونه گیری 3 آزمودنی از ادامه مداخله انصراف دادند. در نهایت نتایج معنادار با تعداد 21 نمونه (10 نمونه در گروه مداخله و 11 نمونه در گروه کنترل) بدست آمد. *** نمونه گیری در سال 98 آغاز شد که مصادف با پاندمی کرونا بود. با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطر ابتلا هیچ فردی حاضر به انجام ارزیابی ها نشد. به همین دلیل نحوه ی کورسازی تغییر داده شد.
Be in the age range of 8 to 12 years
Be in the second to fifth grade of elementary schools
Have autism spectrum disorders; they have received a diagnosis of autism by a psychiatrist based on the DSM-V criteria and the diagnosis of autism should be supported by a speech and language pathologist using the GARS-2 questionnaire
Be monolingual and Persian language
Have be standard scores 70 and above on nonverbal portion of Wechsler Intelligence Test
Have be verbal fluent
Have be the ability to produce at least 100 spoken that is evaluated using the Farsi Narrative Norms Instrument guide Stories by speech and language pathologist
Have be the ability to sit behind the table and keep the attention
Have be the ability to decode words appropriate to age but weakness in reading comprehension; This is diagnosed by speech and language pathologists using reading and dyslexic tests (NEMA)
Be in the age range of 8 to 12 years
Be in the second to seventh grade of elementary schools
Have autism spectrum disorders; they have received a diagnosis of autism by a psychiatrist based on the DSM-V criteria and the diagnosis of autism should be supported by a speech and language pathologist using the GARS-2 questionnaire
Be monolingual and Persian language
Have be standard scores 70 and above on nonverbal portion of Wechsler Intelligence Test
Have be verbal fluent
Have be the ability to produce at least 100 spoken that is evaluated using the Farsi Narrative Norms Instrument guide Stories by speech and language pathologist
Have be the ability to sit behind the table and keep the attention
Have be the ability to decode words appropriate to age but weakness in reading comprehension; This is diagnosed by speech and language pathologists using reading and dyslexic tests (NEMA)
Be in the age range of 8 to 12 years Be in the second to fifthseventh grade of elementary schools Have autism spectrum disorders; they have received a diagnosis of autism by a psychiatrist based on the DSM-V criteria and the diagnosis of autism should be supported by a speech and language pathologist using the GARS-2 questionnaire Be monolingual and Persian language Have be standard scores 70 and above on nonverbal portion of Wechsler Intelligence Test Have be verbal fluent Have be the ability to produce at least 100 spoken that is evaluated using the Farsi Narrative Norms Instrument guide Stories by speech and language pathologist Have be the ability to sit behind the table and keep the attention Have be the ability to decode words appropriate to age but weakness in reading comprehension; This is diagnosed by speech and language pathologists using reading and dyslexic tests (NEMA)
در دامنه سنی 8 تا 12 سال قرار داشته باشند.
پایه دوم تا پنجم ابتدایی مدارس ابتدایی تحصیل کنند.
-مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم باشند؛ تشخیص اوتیسم را توسط روانپزشک بر اساس معیارهای DSM-V دریافت کرده باشند و تشخیص اوتیسم توسط آسیب شناس گفتار و زبان با کاربرد پرسشنامه ی گارز-2 حمایت شود.
تک زبانه و فارسی زبان باشند.
نمره ی هوش غیرکلامی 70 به بالا در تست وکسلر دریافت کرده باشند.
دارای کلام باشند.
توانایی تولید حداقل 100 گفته را داشته باشند که با استفاده از داستان های راهنمای پروتکل فارسی ارزیابی گفتار روایتی مورد بررسی قرار می گیرد .
توانایی نشستن پشت میز و حفظ توجه را داشته باشند.
مهارت رمزگشایی کلمات متناسب با سن و ضعف در درک خواندن را داشته باشند؛ این مورد توسط آسیب شناس گفتار و زبان با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی داده می شود.
در دامنه سنی 8 تا 12 سال قرار داشته باشند.
پایه دوم تا هفتم ابتدایی مدارس ابتدایی تحصیل کنند.
مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم باشند؛ تشخیص اوتیسم را توسط روانپزشک بر اساس معیارهای DSM-V دریافت کرده باشند و تشخیص اوتیسم توسط آسیب شناس گفتار و زبان با کاربرد پرسشنامه ی گارز-2 حمایت شود.
تک زبانه و فارسی زبان باشند.
نمره ی هوش غیرکلامی 70 به بالا در تست وکسلر دریافت کرده باشند.
دارای کلام باشند.
توانایی تولید حداقل 100 گفته را داشته باشند که با استفاده از داستان های راهنمای پروتکل فارسی ارزیابی گفتار روایتی مورد بررسی قرار می گیرد .
توانایی نشستن پشت میز و حفظ توجه را داشته باشند.
مهارت رمزگشایی کلمات متناسب با سن و ضعف در درک خواندن را داشته باشند؛ این مورد توسط آسیب شناس گفتار و زبان با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی داده می شود.
در دامنه سنی 8 تا 12 سال قرار داشته باشند. پایه دوم تا پنجمهفتم ابتدایی مدارس ابتدایی تحصیل کنند. -مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم باشند؛ تشخیص اوتیسم را توسط روانپزشک بر اساس معیارهای DSM-V دریافت کرده باشند و تشخیص اوتیسم توسط آسیب شناس گفتار و زبان با کاربرد پرسشنامه ی گارز-2 حمایت شود. تک زبانه و فارسی زبان باشند. نمره ی هوش غیرکلامی 70 به بالا در تست وکسلر دریافت کرده باشند. دارای کلام باشند. توانایی تولید حداقل 100 گفته را داشته باشند که با استفاده از داستان های راهنمای پروتکل فارسی ارزیابی گفتار روایتی مورد بررسی قرار می گیرد . توانایی نشستن پشت میز و حفظ توجه را داشته باشند. مهارت رمزگشایی کلمات متناسب با سن و ضعف در درک خواندن را داشته باشند؛ این مورد توسط آسیب شناس گفتار و زبان با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی داده می شود.
30 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks. To randomize the size of blocks will be 4. According to the sample size of 30, which has been determined, 8 blocks will be produced using
the online site (www.sealedenvelope.com). Group 1 received the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program and group 2 received the program of conventional speech therapy.
Taking into account the dropout, 24 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks. To randomize the size of blocks will be 4. According to the sample size of 24, which has been determined, 6 blocks will be produced using
the online site (www.sealedenvelope.com). Group 1 received the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program and group 2 received the program of conventional speech therapy.
30Taking into account the dropout, 24 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks. To randomize the size of blocks will be 4. According to the sample size of 3024, which has been determined, 86 blocks will be produced using the online site (www.sealedenvelope.com). Group 1 received the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program and group 2 received the program of conventional speech therapy.
30 کودک مبتلا به اوتیسم با استفاده از بلوک های تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار می گیرند. برای تصادفی سازی، بلوک هایی به سایز چهار استفاده خواهد شد. با توجه به حجم نمونه 30 تایی که تعیین شده است، 8 بلوک چهارتایی با استفاده از سایت آنلاین
(www.sealedenvelope.com) تولید خواهد شد. کودکان گروه 1 برنامه ی درمان گفتمان روایتی حمایت کننده دانش زبانی و سواد (SKILL) و گروه 2 برنامه ی مداخله ی گفتاردرمانی مرسوم را دریافت می کنند.
با احتساب ریزش 24 کودک مبتلا به اوتیسم با استفاده از بلوک های تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار می گیرند. برای تصادفی سازی، بلوک هایی به سایز چهار استفاده خواهد شد. با توجه به حجم نمونه 24 تایی که تعیین شده است، 6 بلوک چهارتایی با استفاده از سایت آنلاین
(www.sealedenvelope.com) تولید خواهد شد. کودکان گروه 1 برنامه ی درمان گفتمان روایتی حمایت کننده دانش زبانی و سواد (SKILL) و گروه 2 برنامه ی مداخله ی گفتاردرمانی مرسوم را دریافت می کنند.
30با احتساب ریزش 24 کودک مبتلا به اوتیسم با استفاده از بلوک های تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار می گیرند. برای تصادفی سازی، بلوک هایی به سایز چهار استفاده خواهد شد. با توجه به حجم نمونه 3024 تایی که تعیین شده است، 86 بلوک چهارتایی با استفاده از سایت آنلاین (www.sealedenvelope.com) تولید خواهد شد. کودکان گروه 1 برنامه ی درمان گفتمان روایتی حمایت کننده دانش زبانی و سواد (SKILL) و گروه 2 برنامه ی مداخله ی گفتاردرمانی مرسوم را دریافت می کنند.
Evaluators first learn about evaluations and how they are done, Then, they are asked to do a pre-treatment evaluation. It should be noted that these evaluators are unaware of the grouping of children, their demographic characteristics, the timing of the research, and the type of intervention received by each child. Subsequently, these individuals will be asked to perform a post-treatment evaluation.
The participants and their families are unaware of the compositions of the groups and do not visit each other during the trial sessions and outside the treatment environment..
At first, the people who analyzed the data learn about how to analyze data, Then, they are asked to analyze the per-treatment data. It should be noted that these people are unaware of the grouping of children, their demographic characteristics, the timing of the research, and the type of intervention received by each child. Subsequently, these individuals will be asked to analyze the post-treatment data.
The participants and their families are unaware of the compositions of the groups and do not visit each other during the trial sessions and outside the treatment environment..
EvaluatorsAt first, the people who analyzed the data learn about evaluations and how they are doneto analyze data, Then, they are asked to do a preanalyze the per-treatment evaluationdata. It should be noted that these evaluatorspeople are unaware of the grouping of children, their demographic characteristics, the timing of the research, and the type of intervention received by each child. Subsequently, these individuals will be asked to perform aanalyze the post-treatment evaluationdata. The participants and their families are unaware of the compositions of the groups and do not visit each other during the trial sessions and outside the treatment environment..
در ابتدا ارزیاب ها در مورد ارزیابی های و چگونگی انجام آن آموزش می ببینند، سپس از آن ها خواسته می شود ارزیابی قبل از درمان را انجام دهند، لازم به ذکر است که این ارزیاب ها نسبت به گروه بندی کودکان، مشخصات دموگرافیک، مقطع زمانی پژوهش و نوع مداخله ی دریافتی توسط هر یک از کودکان بی اطلاع می باشند. سپس از همین افراد خواسته می شود ارزیابی پس از درمان را انجام دهند.
شرکت کنندگان و خانواده ی آن ها در مورد ترکیب گروه ها ناآگاه هستند و ترتیبی داده می شود که در طول جلسات و خارج از محیط درمان یکدیگر را ملاقات نکنند.
در ابتدا آنالیز کننده داده ها در مورد نحوه ی آنالیز داده ها آموزش می ببینند، سپس از آن ها خواسته می شود آنالیز داده ها قبل از درمان را انجام دهند، لازم به ذکر است که این فرد نسبت به گروه بندی کودکان، مشخصات دموگرافیک، مقطع زمانی پژوهش و نوع مداخله ی دریافتی توسط هر یک از کودکان بی اطلاع می باشند. سپس از همین افراد خواسته می شود آنالیز داده ها پس از درمان را انجام دهند.
شرکت کنندگان و خانواده ی آن ها در مورد ترکیب گروه ها ناآگاه هستند و ترتیبی داده می شود که در طول جلسات و خارج از محیط درمان یکدیگر را ملاقات نکنند.
در ابتدا ارزیابآنالیز کننده داده ها در مورد ارزیابی های و چگونگی انجام آننحوه ی آنالیز داده ها آموزش می ببینند، سپس از آن ها خواسته می شود ارزیابیآنالیز داده ها قبل از درمان را انجام دهند، لازم به ذکر است که این ارزیاب هافرد نسبت به گروه بندی کودکان، مشخصات دموگرافیک، مقطع زمانی پژوهش و نوع مداخله ی دریافتی توسط هر یک از کودکان بی اطلاع می باشند. سپس از همین افراد خواسته می شود ارزیابیآنالیز داده ها پس از درمان را انجام دهند. شرکت کنندگان و خانواده ی آن ها در مورد ترکیب گروه ها ناآگاه هستند و ترتیبی داده می شود که در طول جلسات و خارج از محیط درمان یکدیگر را ملاقات نکنند.
Recruitment centers
#1
Name of recruitment center - English: Speech Therapy Clinic, Tehran University of Medical Sciences
Name of recruitment center - Persian: درمانگاه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
Full name of responsible person - English: Zahra Soleymani
Full name of responsible person - Persian: زهرا سلیمانی
Street address - English: Dr. Zahra Soleymani, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Enghelab Ave., Pitch-e-shemiran, Tehran
Street address - Persian: تهران، خیابان انقلاب، پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتاردرمانی، دکتر زهرا سلیمانی
City - English: Tehran
City - Persian: تهران
Province: Tehran
Country: Iran (Islamic Republic of)
Postal code: 1148965141
Phone: +98 21 7753 5132
Fax: +98 21 7753 4133
Email: Soleymaniz@sina.tums.ac.ir
Web page address:
Name of recruitment center - English: Speech Therapy Clinic, Tehran University of Medical Sciences
Name of recruitment center - Persian: درمانگاه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
Full name of responsible person - English: Zahra Soleymani
Full name of responsible person - Persian: زهرا سلیمانی
Street address - English: Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Pitch-e-shemiran, Enghelab Ave., Tehran
Street address - Persian: تهران، خیابان انقلاب، پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتاردرمانی
City - English: Tehran
City - Persian: تهران
Province: Tehran
Country: Iran (Islamic Republic of)
Postal code: 1148965141
Phone: +98 21 7753 5132
Fax: +98 21 7753 4133
Email: Soleymaniz@sina.tums.ac.ir
Web page address:
Name of recruitment center - English: Speech Therapy Clinic, Tehran University of Medical Sciences Name of recruitment center - Persian: درمانگاه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران Full name of responsible person - English: Zahra Soleymani Full name of responsible person - Persian: زهرا سلیمانی Street address - English: Dr. Zahra Soleymani, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Enghelab Ave., Pitch-e-shemiran, Enghelab Ave., Tehran Street address - Persian: تهران، خیابان انقلاب، پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتاردرمانی، دکتر زهرا سلیمانی City - English: Tehran City - Persian: تهران Province: Tehran Country: Iran (Islamic Republic of) Postal code: 1148965141 Phone: +98 21 7753 5132 Fax: +98 21 7753 4133 Email: Soleymaniz@sina.tums.ac.ir Web page address:
Sponsors / Funding sources
#1
Name of organization / entity - English:
Name of organization / entity - Persian:
Full name of responsible person - English: Ahmad Rezaei
Full name of responsible person - Persian: احمد رضایی
Street address - English: Qods Ave.,Keshavarz Blvd., Tehran University of Medical Science
Street address - Persian: بلوار کشاورز، خیابان قدس، دانشگاه علوم پزشکی تهران
City - English: Tehran
City - Persian: تهران
Province: Tehran
Country: Iran (Islamic Republic of)
Postal code: 1417653761
Phone: +98 21 8163 3619
Fax: +98 21 8163 3611
Email: rmo@tums.ac.ir
Web page address:
Name of organization / entity - English:
Name of organization / entity - Persian:
Full name of responsible person - English: Mohammad Ali Sahraiyan
Full name of responsible person - Persian: محمدعلی صحراییان
Street address - English: Adjutancy Chancellor for Research and Technology, Sixth Floor, Qods Ave., Keshavarz Blvd., Tehran
Street address - Persian: تهران، بلوار کشاورز، نبش خیابان قدس، سازمان مرکزی دانشگاه، طبقه ششم معاونت تحقیقات و فناوری
City - English: Tehran
City - Persian: تهران
Province: Tehran
Country: Iran (Islamic Republic of)
Postal code: 1417653761
Phone: +98 21 8163 3698
Fax: +98 21 8163 3611
Email: vcr@tums.ac.ir
Web page address:
Name of organization / entity - English: Name of organization / entity - Persian: Full name of responsible person - English: Ahmad RezaeiMohammad Ali Sahraiyan Full name of responsible person - Persian: احمد رضاییمحمدعلی صحراییان Street address - English: Adjutancy Chancellor for Research and Technology, Sixth Floor, Qods Ave.,KeshavarzAve., Keshavarz Blvd., Tehran University of Medical Science Street address - Persian: تهران، بلوار کشاورز، نبش خیابان قدس، سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طبقه ششم معاونت تحقیقات و فناوری City - English: Tehran City - Persian: تهران Province: Tehran Country: Iran (Islamic Republic of) Postal code: 1417653761 Phone: +98 21 8163 36193698 Fax: +98 21 8163 3611 Email: rmovcr@tums.ac.ir Web page address:
Protocol summary
Study aim
Determine the effect of narrative discourse intervention based on the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program on discourse production and reading comprehension abilities in children with autism spectrum disorders in elementary schools
Design
This study is a two-blind clinical trial with parallel group. 24 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks.
Settings and conduct
In this study, 30 children with autism were randomly divided into two groups. The first group receives the SKILL program and the second group receives the conventional speech therapy.Intervention is performed in centers and clinics affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Intervention is provided individually, 3 sessions per week for two months. the ability of children to produce narrative speech and reading comprehension before and after treatment is evaluated, and the effectiveness of the SKILL program compared to conventional speech therapy is examined. In this study, trained assessors are not aware of the children's grouping, their demographic characteristics, the time of research, and the type of intervention received by each child. The participants and their families are unaware of intervention of the groups.
Participants/Inclusion and exclusion criteria
Inclusion criteris: Having ages 8 to 12 years; Having Diagnosis of Autism Spectrum Disorders Persian speaking; Having a nonverbal intelligence score 70 and above; Having verbal fluent; Having the ability to decode words appropriate to age but weakness in reading comprehension;
Exclusion criteria:
If they have already received SKILL intervention program
Intervention groups
Group 1 receives SKILL program and group 2 receives the program of conventional speech therapy.
Main outcome variables
Macrostructure score; microstructure score; Index of narrative complexity
General information
Reason for update
*** The surveys showed that 12-year-old children are studying in the sixth or seventh grade.
***Sampling began in 2019,due to the prevalence of the corona virus and the closure of rehabilitation centers and the lack of families cooperation to participate in the research, the issue was discussed with the supervisors and the statistics consultant, and according to the letter sent from the Ministry of health Affairs to the universities in order to reduce the sample size during the corona period, the sample size was calculated again. Taking into account the dropout, a sample size of 24 was obtained.Three subjects withdrew from the intervention. Finally significant results were obtained with 21 samples (10 samples in the intervention group and 11 samples in the control group).
***Sampling began in 2019, which coincided with the Corona pandemic. Due to the prevalence of the corona virus and the risk of infection, no one was willing to do the evaluations. For this reason, the method of blinding was changed.
Acronym
IRCT registration information
IRCT registration number:IRCT20190505043477N1
Registration date:2019-10-31, 1398/08/09
Registration timing:prospective
Last update:2023-02-02, 1401/11/13
Update count:1
Registration date
2019-10-31, 1398/08/09
Registrant information
Name
Elham Masumi
Name of organization / entity
Country
Iran (Islamic Republic of)
Phone
+98 21 7753 5123
Email address
e-masumi@razi.tums.ac.ir
Recruitment status
Recruitment complete
Funding source
Expected recruitment start date
2019-09-23, 1398/07/01
Expected recruitment end date
2020-03-14, 1398/12/24
Actual recruitment start date
2019-11-20, 1398/08/29
Actual recruitment end date
2022-07-05, 1401/04/14
Trial completion date
2022-07-05, 1401/04/14
Scientific title
The effect of narrative discourse intervention based on the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program on discourse production and reading comprehension abilities in children with autism spectrum disorders in elementary schools
Public title
"Narrative discourse intervention in children with autism"
Purpose
Supportive
Inclusion/Exclusion criteria
Inclusion criteria:
Be in the age range of 8 to 12 years
Be in the second to seventh grade of elementary schools
Have autism spectrum disorders; they have received a diagnosis of autism by a psychiatrist based on the DSM-V criteria and the diagnosis of autism should be supported by a speech and language pathologist using the GARS-2 questionnaire
Be monolingual and Persian language
Have be standard scores 70 and above on nonverbal portion of Wechsler Intelligence Test
Have be verbal fluent
Have be the ability to produce at least 100 spoken that is evaluated using the Farsi Narrative Norms Instrument guide Stories by speech and language pathologist
Have be the ability to sit behind the table and keep the attention
Have be the ability to decode words appropriate to age but weakness in reading comprehension; This is diagnosed by speech and language pathologists using reading and dyslexic tests (NEMA)
Exclusion criteria:
If they have already received SKILL intervention program
Have be sensory damage (not compensated) for visual and auditory sensations
Have be neurological problems (epilepsy, cerebral palsy) and other psychiatric disorders except autism
Age
From 8 years old to 12 years old
Gender
Both
Phase
N/A
Groups that have been masked
Participant
Data analyser
Sample size
Target sample size:
24
Actual sample size reached:
21
Randomization (investigator's opinion)
Randomized
Randomization description
Taking into account the dropout, 24 children with autism are assigned in one of the two treatment groups using random blocks. To randomize the size of blocks will be 4. According to the sample size of 24, which has been determined, 6 blocks will be produced using
the online site (www.sealedenvelope.com). Group 1 received the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program and group 2 received the program of conventional speech therapy.
Blinding (investigator's opinion)
Double blinded
Blinding description
At first, the people who analyzed the data learn about how to analyze data, Then, they are asked to analyze the per-treatment data. It should be noted that these people are unaware of the grouping of children, their demographic characteristics, the timing of the research, and the type of intervention received by each child. Subsequently, these individuals will be asked to analyze the post-treatment data.
The participants and their families are unaware of the compositions of the groups and do not visit each other during the trial sessions and outside the treatment environment..
Placebo
Not used
Assignment
Parallel
Other design features
Secondary Ids
empty
Ethics committees
1
Ethics committee
Name of ethics committee
Ethcs committee of Tehran University of Medical Sciences.
Street address
Adjutancy Chancellor for Research and Technology, Sixth Floor, Qods Ave., Keshavarz Blvd., Tehran
City
Tehran
Province
Tehran
Postal code
1148965141
Approval date
2019-07-25, 1398/05/03
Ethics committee reference number
IR.TUMS.FNM.REC.1398.087
Health conditions studied
1
Description of health condition studied
َAutism spectrum disorders
ICD-10 code
F84.0
ICD-10 code description
Autistic disorder
Primary outcomes
1
Description
The macrostructures of narrative discourse score
Timepoint
Before intervention and after intervention
Method of measurement
The Farsi Narrative Norms Instrument will be used to evaluate Narrative discourse production ability. The Monitoring Indicators of Scholarly Language will be used to obtain the macrostructures scores.
2
Description
The microstructures of narrative discourse score
Timepoint
Before intervention and after intervention
Method of measurement
The Farsi Narrative Norms Instrument will be used to evaluate Narrative discourse production ability. The Monitoring Indicators of Scholarly Language will be used to obtain the microstructures scores.
3
Description
Index of narrative complexity
Timepoint
Before intervention and after intervention
Method of measurement
The Farsi Narrative Norms Instrument will be used to evaluate Narrative discourse production ability. The Monitoring Indicators of Scholarly Language will be used to obtain the index of narrative speech complexity.
Secondary outcomes
1
Description
Reading comprehension score
Timepoint
Before intervention and after intervention
Method of measurement
The reading and dyslexic tests will be used to evaluate children’s reading ability and reading comprehension.
Intervention groups
1
Description
Intervention group: The group receiving the Supporting Knowledge in Language and Literacy (SKILL) program, the intervention is provided individually, 3 sessions per week, and 50 minutes each session by a speech and language pathologist. The intervention period is two months and the program is provided in 24 sessions. The intervention program contains of three phases, phase 1: Teaching Story Structure and Causal Language, phase 2: Teaching Strategies for Creating a Situation Model, and phase 3: Teaching Strategies for Integration into Long Term Memory. The first phase of intervention consists of 17 lessons, the second phase is 11 lessons, and the third phase is 8 lessons.
Category
Rehabilitation
2
Description
Control group: The group receiving conventional speech therapy, the intervention is provided individually, 3 sessions per week, and 50 minutes each session by a speech and language pathologist. The intervention period is two months and the program is provided in 24 sessions. This group of children with autism does not teach narratives intervention according to the SKILL program. They receive conventional speech therapy by 3 speech and language pathologists in centers and autism schools.
Category
Rehabilitation
Recruitment centers
1
Recruitment center
Name of recruitment center
Speech Therapy Clinic, Tehran University of Medical Sciences
Full name of responsible person
Zahra Soleymani
Street address
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Pitch-e-shemiran, Enghelab Ave., Tehran
City
Tehran
Province
Tehran
Postal code
1148965141
Phone
+98 21 7753 5132
Fax
+98 21 7753 4133
Email
Soleymaniz@sina.tums.ac.ir
Web page address
2
Recruitment center
Name of recruitment center
Autism Charity Foundation
Full name of responsible person
Nasser Zojaji
Street address
No. 25, 4st Floor, Building 76, Kalantari Ave,Garani St., Tehran